Get Adobe Flash player

Netradicinė gamtos mokslų pamoka Šilalės r. Pajūrio Stanislovo Biržiškio gimnazijoje

Balandžio 17- oji buvo ypatinga diena Šilalės r. Pajūrio Stanislovo Biržiškio gimnazijos vyresniųjų klasių gimnazistams, besidomintiems gamtos mokslais. Gimnazijoje svečiavosi ,,Mobilioji bioklasė“. Tai pirmoji šalyje mobili laboratorija, aprūpinta moderniausia moksline įranga, kuri supažindina mokinius su naujausiais biomokslų laimėjimais. Suteikia unikalią galimybę bent trumpam tapti tyrėjais, išbandyti mokslinius prietaisus ir atlikti modernius biomokslų eksperimentus, kurie atskleidžia, kas yra DNR ir kaip ji tyrinėjama. ,,Mobili bioklasė‘‘ finansuojama ,,Thermo Fisher Scientific“, didžiausios pasaulio bendrovės, siūlančios produktus ir paslaugas mokslui.

Beveik 5 valandų trukmės užsiėmime dalyvavo 25 gimnazistai iš I -IV g klasių ir chemijos mokytoja metodininkė Žydrė Danusienė. Dirbome po 4 šešiose darbo grupėse. Kiekvienas mokinys buvo aprūpintas visa reikalinga technine įranga, medžiagomis ir apsauginėmis priemonėmis: chalatais, vienkartinėmis pirštinėmis, akiniais. Netradicinę pamoką vedė buvusi gimnazijos mokinė, ketvirto kurso VU studentė Ingrida Olendraitė, jai talkino dar šeši kolegos, o koordinavo ,,Termo Fisher Scienntific mokslininkė Laura Gabrilavičiūtė.    

Daugumai mokinių tai buvo nematyti, neišbandyti, nauji dalykai, todėl visi klausė nurodymų, kaip elgtis su automatinėmis pipetėmis ir įvairiais antgaliais, purtyklėmis, naudojamomis sumaišyti medžiagas mėgintuvėlyje, laboratorinėmis centrifugomis ir kitais laboratoriniais prietaisais. Kai nykščiai jau buvo pakankamai įgudę darbuotis su automatinėmis pipetėmis, buvo paskelbtos ,,Olimpines pipetavimo žaidynės“ : išsprendę rebusą su Žalgirio mūšio metais ir DNR molekulės modelio atradimo data, gimnazistai turėjo pipetėmis mėgintuvėliuose paruošti tam tikros sudėties tirpalus, o tada pasverti juos mikrogramus skaičiuojančiomis svarstyklėmis. Laimėtojais tapo tie, kurie darbą su pipetėmis atliko kruopščiausiai, t.y., kurių tirpalas buvo arčiausiai nurodyto pagaminti tirpalo kiekio. Kiekvienos darbo grupės nugalėtojai buvo apdovanoti diplomais ir ženkliukais bei buvo suteikta galimybė naudojant įvairius reagentus mėgintuvėlyje pamatyti tikrą DNR, kuri plika akimi yra nematoma.

Užsiėmimo pabaigoje vykdėme mokslinį eksperimentą: gimnazistai turėjo nustatyti, ar mėginyje, paimtame iš erkės, yra encefalito virusas, o gal borelijos (Laimo ligos sukėlėjo) bakterija.  Viskas prasidėjo nuo teorijos. Gimnazistai prisiminė teorinius DNR pagrindus (kaip sudaryta paveldimoji informacija ir kt.). Naudodami priemones ir prietaisus, išsiaiškino, kaip rasti viruso ir bakterijų DNR, ir atliko tai praktiškai: iš mėginio išskyrė ir specialiu prietaisu padaugino atitinkamus ieškomus viruso ar borelijos DNR fragmentus. Atlikę DNR elektroforezę agarozės gelyje, mokiniai savo darbo rezultatus apžiūrėjo ultravioletinėje šviesoje.

Mokiniams patiko dirbti bioklasėje, jie patyrė daug gerų emocijų, pažinimo džiaugsmą, gavo „Mobiliosios bioklasės“ pažymėjimus ir rašiklius.

 

                                                       Chemijos mokytoja metodininkė
Žydrė Danusienė

camera1